Sunday, December 22, 2013

DIY Peta Dunia PinBoard

"Put down the map and get wonderfully lost"... haaaaaa berani tak? Rose and hubby ada hobi yang sama...kami minat sejarah dan muzium. And now kalau boleh kami nak mengembara keliling dunia sama2. Disebabkan sibuk keje dan anak...kadang2 pengembaraan kami tertunda. Lagipun dulu tak berapa minat sejarah ngan muzium2 nih...maybe now dah mid 30s ni able to appreciate bende2 lama, vintage and ada value, bukan duit tapi sejarahnya. Hubby pulak macam walking "history channel HD", macam2 sejarah dia tau. Makanya, untuk kami mendapat sumber inspirasi & idea untuk melihat dan mengenal tempat2 baru yang penuh sejarah, Rose nak buat Peta Dunia Pinboard nih. Idea nak buat bertahun2 tapi biasa lah kan...terbeku sekejap dalam kepala nih. Ok...apa yang kene ada untuk buat World Map Pinboard nih?Mari kita lihat...

Cuma 4 bende, frame gambar, peta (beli atau print sendiri, peta dunia atau asia tenggara, Malaysia, negeri atau daerah pun bolehh), kad board tebal (Rose guna kotak printer, potong ikut saiz frame gambar) dan pin warna-warni. Rose guna frame size A4, kalau nak beli frame yang lagi besar pun boleh. Lagi besar, lagi senang nak pin tempat2 yang kite pernah pegi atau tempat2 yang kite teringin nak mengembara.

 Bukak frame gambar,lepas tu masuk peta dulu....

 Kemudian masukkan kadbod tebal tadi. Guna ni sebab nanti kite nak cucuk pin.

Pastu letak kaca frame tadi, jangan di buang. Mungkin satu hari ni nanti kite nak recycle frame ni balik untuk letak gambar2 lain.

 Dan akhir sekali papan frame supaya kite boleh gantung kat dinding atas berdirikan dia kat atas kabinet.

 Tadaaaaaa...peta dunia pinboard pun dah siap...semudah A B C

Pin2 marble yang colorful, anda boleh color code negara2 atau tempat2 yang pernah datang lawati dan juga negara2 yang anda ingin explore. Rose letak merah untuk negara2 yang kami nak explore dalam masa 5 tahun akan datang. Yessss long term planning sangat penting, untuk kami kumpul dana, masa dan juga membuat research sesuatu tempat tuh, learn the facts, looking at pictures and videos. Tak pegi lagi kite dah tau macam2...luar negara atau dalam negeri ke...jauh pemandangan, luas pengetahuan.

Henry Miller (well-known American writer) pernah kata,
"Once's destination is never a place, but a new way of seeing things".

Pin2 color kuning, biru dan hijau adalah tempat2 yang kami telah jelajahi (except Korea dan Jepun, cik abang tak pegi lagi...nanti kite gi sama2 ye :) Board ni boleh dijadikan hiasan rumah, unik gitu, lain dari yang lain kan!

A little step may be the beginning of a great journey...betul tak?






No comments:

Post a Comment